"Itt egy rét a virágoké, egy a pillangók tanyája. Három réten patak siet, négyet lép a gólya lába. Ötödiken túl az erdő, erdő, ami nincs kivágva. Hatodikról tóka bámul föl az égi felhőnyájra. Hetediket domboldalon esti hűvös szellő járja. Változtasson életeden az Őrségnek hét csodája!"

____________________________________________________________________________________________________________

Hétrétország:

2015. augusztus 13., csütörtök

Interjú Palya Beával - Hétrétország 2015

Az idei Hétrétország köztivált Palya Bea és Szokolay Dongó Balázs koncertje indítja el, megkérdeztük az énekesnőt, milyen a kapcsolata az Őrséggel.

"Ez életem legnagyobb fordulása, átmenni a nem-anyaságból az anyaságba."

- Idén Szokolay Dongó Balázzsal lépsz fel, mit hallhat a közönség?

Balázzsal személyes népzenét játszunk, így hívjuk ezt a műfajt. Mindketten a népzene felől jövünk. Ezzel az évszázadokon átívelő zenei hagyománnyal én egészen kiskoromban találkoztam, és azóta is ez a legfontosabb inspirációs forrás, ha új dalokat írok. Balázzsal is játszunk az újabb dalokból, például a Nő című lemezről elhangzik a Suttognak a vének, de előkerülnek régebbi dalok is, moldvai, mezőségi énekek, vagy felvidéki dudadalok, cigány botoló és pergető, de az Egyszálének vagy a Psyché albumról is lesz egy-egy darab. Szinte minden számban más-más hangszer kíséri az éneket, imádom Balázs játékát, imádom ezeket a hangzásokat, imádom, hogy a pillanat mindig újra és újra átformálja a közös dalainkat.

- Mennyiben változott meg az életed, a fellépéseid azután, hogy gyermeked született?

Nagyon. Ez életem legnagyobb fordulása, átmenni a nem-anyaságból az anyaságba. Kihívásokkal teli út volt ez nekem, de hát én szeretem a kihívásokat. Lett bennem egy nagy adag újfajta biztonság, megtaláltam a helyemet. És ez a dalszerzői munkákra is hat, sokkal mélyebb lelki szintről tudok felhozni dalnak való anyagot, és zeneileg is bátrabb vagyok, például volt bátorságom egy - részben nagyon fiatalokból álló - új zenekart összehívni. Velük vettem fel a Nő című lemezt, és már készülünk a Tovább Nő című lemez dalaival, ezt idén ősszel fogjuk felvenni.

- Mesélj a Hétrétországgal és az Őrséggel való kapcsolatodról! Mikor találkoztál először a fesztivállal? 2006-ban léptél fel itt utoljára, voltál azóta az Őrségben?

Sülyi Péter nagyon nagy szívvel követte a munkámat, és ugyanilyen lelkesen le is hívott ide Őriszentpéterre. Először talán Sebő vendégeként jöttem, de még ugyanazon a fesztiválon játszottam egyedül is. A pajtában vágni lehetett a figyelemtől összesűrűsödött csendet. Nagyon jó volt egy ilyen közönségnek énekelni!

- Emlékeink szerint korábbi ittlétedkor jól megtaláltad az összhangot az itteniekkel, sőt, "civilként", nem fellépőként is eljöttél.

Igen, a drága Rátóti Zoli is vendégül látott egyszer. Gyönyörű a háza, a kertje, a hajnali felhők színe és formája belém égett, olyan, mint egy álomkép. És akárkivel találkoztam itt, ugyanez a kedvesség és nyitottság áradt belőlük.

- Mennyiben más ez a fesztivál, mint a többi hazai?

Kisebb és ettől otthonosabb, nekem nagyon könnyű itt lennem. És van valami jófajta éhség, vagy inkább kifinomult étvágy itt a jó szóra, jó zenére.

- Van valamilyen emlékezetes történeted, ami itt az Őrségben, a Hétrétországon történt veled?

Igen, egyszer a koncertre készültem, skáláztam a pajta hátsó terében. Berepült egy fecske, cikázott a gerendák közt, és én onnantól kezdve csak ezt a madarat figyeltem... De eszembe jut egy olyan duókoncert Dongóval, amire véletlenül nem hoztam fellépőruhát, ettől a dalok persze ugyanolyan jól szóltak, vagy az a pillanat, amikor a régi zenekarommal koncert után nem tudunk elindulni, az ajtóban tart a mézes pálinka... 

"A duózás nekem a zenésztársammal való legmélyebb találkozás lehetősége. Dongó már több mint tíz éve van mellettem. A színpadon zenélünk is, ugyanakkor egy képet is festünk a köztünk lévő mély barátság színeiből, újra meg újra, és a festmény mindannyiszor meglepetés lesz nekünk is."
Palya Bea

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Design by Amanda @ Blogger Buster