"Itt egy rét a virágoké, egy a pillangók tanyája. Három réten patak siet, négyet lép a gólya lába. Ötödiken túl az erdő, erdő, ami nincs kivágva. Hatodikról tóka bámul föl az égi felhőnyájra. Hetediket domboldalon esti hűvös szellő járja. Változtasson életeden az Őrségnek hét csodája!"

____________________________________________________________________________________________________________

Hétrétország:

2015. július 31., péntek

Tovább kellett mennem

Szabadnapom volt és én újra a hegyekben találtam magam, csak most egy kicsit tovább utaztam a busszal, egészen a végállomásig.

Idáig.
Obergurgl, Tirol, Ausztria
Tipikus tiroli falucska a hegycsúcsok ölelésében, melynek lakói mára már jellemzően az idegenforgalomból élnek. És nagyon jól élnek. Hogy kinek köszönhetik mindezt? Legfőképpen neki:

Martinus Scheiber (1856 - 1939)
a falu büszkesége, akit a maga korában valószínűleg komplett hülyének néztek... eleinte.
A tiroli Ötztal vidéke a 19. században még egy Isten háta mögötti hely volt. Az itt élők megélhetését a mezőgazdaság biztosította. A paraszti élet a hegyen rettenetesen nehéz volt. A nagyon szegény, hétgyermekes hegyiparaszt családból származó Martinus Scheiber volt az, aki felismerte, hogy egyszer eljön majd az az idő, amikor a környék jövőjét a völgyet körülölelő hegyek fogják jelenteni.

1881-ben, 3006 méteren megépíttette a környék első hegyi menedékházát (Schutzhütte), a Ramolhaus-t. Idővel Scheiber támogatókra, követőkre, rokonlelkekre talált. Egyre többen álltak mögé, így lehetővé vált, hogy még több Hüttét építsenek a hegyekben, majd kiépítették a menedékházakat egymással összekötő túrautakat is... mindezt puszta kézzel, gépek segítsége nélkül. Vérrel és verejtékkel fektették le Ötztal idegenforgalmának alapjait.

Majd amikor Scheiber Obergurgl "szomszédságában", 1930 méteren, Vent-ben egy hotel építésébe kezdett, sokan teljesen bolondnak nézték. Hotelt építeni? Ugyan kinek, ugyan minek? Kik jönnének ide? A környéket akkoriban mindenféle közút messzire elkerülte. Turizmus, mint olyan szinte nem is létezett, leszámítva azt az egy-két kutatót, akik néha erre tévedtek. Egy építkezéshez a szükséges alapanyagokat utak nem lévén, állati és emberi erővel kellett feljuttatni a hegyre. 1908-ban nyílt meg a 120 férőhelyes, akkor még Gasthof Edelweiss névre hallgató hotel, ahova a vendégek csomagjait még vagy 30 éven keresztül, málhás szamarakkal tudták csak felszállítani.

Kicsit több, mint 100 év alatt, mára ILYEN luxushotellé nőtte ki magát az Edelweiss.

Scheiber a jövőbe látott. Néhány évtizeddel később a turizmus-bumm - ugyanúgy, mint Trolliában - itt is nagyot szólt. Ma már szinte az egész völgy az idegenforgalomból él.


Obergurgl-ból az utolsó busz 16.55-kor indul vissza Trolliába. Mivel nem volt túl sok időm, hamar-gyorsan ki kellett találnom, hogy merre induljak egy rövid túrára, ha már egyszer itt vagyok :) A buszról láttam, hogy a falu szélén, az út mellett lovak legelésztek, gondoltam, megnézem őket.

Két buszmegállónyit sétáltam vissza, Obergurgl Festkoglbahn megállóig.
Ez az egyik téli sífelvonó alsó állomása.
Az országút mellett tábla figyelmeztet a veszélyre. És ez tényleg így van.
Tehenek, lovak legelésznek közvetlenül az út szélén. Villanypásztor nincs mindenhol, úgyhogy simán ki tudnak menni az úttestre.
Ezen a kis fahídon keltem át.
Tavaly többször is előfordult Ausztriában, hogy tehenek támadtak rá turistákra.
Ezért vannak a figyelmeztető táblák is, vigyázni kell velük, főleg, ha kisborjúval vannak.

Kellemes turistaút.
És íme, az út közepén...
... nem tehenek, hanem lovak.
Visszamentem az elágazásig... azt hiszem erre megyek.
Hűsítő hegyi patak szomszédságában...
... kezdődik a 3-as számú turistaút.
Piros-fehér jelzés, mint Trolliában.
Kezdjük az emelkedést.
Itt pont arra gondoltam, hogy talán másik cipőben kellett volna jönni...nem érdekel, az nem lehet, hogy ne fussak itt! És futottam úgy, ahogy voltam. Túracipőben, fényképezőgéppel a kezemben, hátizsákkal a hátamon. :) Ez kell.
Kedvenc színem a zöld :)
A lovak továbbra is csak legelésznek.
Kezd kicsit kövesedni az út.
Már szinte nem is látni a pacikat.
Lassan vissza kellene fordulnom, különben lekésem a buszt.
Azért azt még megnézem, mi vár a dombon túl.
:)
Ez várt a dombon túl.
Na jó, még egy kicsit feljebb megyek...
2000-ig csak felkúszok!
Igen, szóval fontos a megfelelő cipő.
Megvan a 2000.
Indulás vissza :(
Érdekes lesz a visszaút... kicsit csúszkálok a köveken.
Most már tényleg be kell szereznem egy túrabotot.
De tényleg.
Mintha azt suttognák, "erre menj!"
Csak most el ne essek!
Ott a falu, mindjárt leérek.

Útravalóul 2 mondat a falu házfalairól:

A modern...
... és az örök igazság.
Kicsit erősen sütött a nap, de a lényeg a lényeg.
A helyi Baurenstand.

Időben érkeztem a buszmegállóba. Sőt, még volt pár percem, úgyhogy barátkoztam egy kicsit.

Itt éppen nekem szól a produkció. Édesek voltak nagyon.
A busz még pihent.
16.55, percre pontos indulás.
Lassan elérjük a vámszedő kaput.
Gondolom, már réges-régen behozta az árát az út. Lehet, hogy egy kicsit drága az átkelés, de képzeljétek, itt nincsenek kátyúk, nincsenek felfagyások. És teherforgalom sincs :) Én még ilyen jó állapotú utat nem láttam.
Viszlát, Tirol!
A hegyoldalról folydogáló vízereket...
Ez a patakocska gyűjti össze.
 
Lehet, hogy Wienerschnitzel és csapata pont itt lakik.
Vigyázni kell...
...az övék itt a tér.
Szerintem nagyon szép állatok... csak ne félnék tőlük.
Hátul fent a Timmelsjoch, elöl lent pedig talán éppen Wienerschnitzel pihenget :)
Ahol múlt héten még hótáblából falatozott az egyik tehén, ott most nyoma sincs a hónak.
Köszönöm, Timmelsjoch!
Jó itt lenni Nálad!

2 megjegyzés:

VRJúlia írta...

Nagyon tisztellek....úgy általában mindenért:)

J. írta...

Kedves Júlia! Engeeem? Én nem is találom a megfelelő szavakat... Pár órája még egy hatalmas nagy heggyel szemben üldögélve - az élet nagy dolgai mellet - magamról, az életemről, az egyedül létemről és ehhez hasonló vidám dolgokról elmélkedtem… aztán visszaérek a szobámba, bekapcsolom a gépet és itt vár a hozzászólásod... hát a Jóisten áldjon meg Téged, Júlia! Köszönöm Neked.

Megjegyzés küldése

 

Design by Amanda @ Blogger Buster