"Itt egy rét a virágoké, egy a pillangók tanyája. Három réten patak siet, négyet lép a gólya lába. Ötödiken túl az erdő, erdő, ami nincs kivágva. Hatodikról tóka bámul föl az égi felhőnyájra. Hetediket domboldalon esti hűvös szellő járja. Változtasson életeden az Őrségnek hét csodája!"

____________________________________________________________________________________________________________

Hétrétország:

2013. augusztus 1., csütörtök

Sárköz, te csodás!

Nem olyan rég elhatároztam, hogy megpróbálok hímezni valamit... Igen ám, de mit? A manapság reneszánszukat élő kalocsai és matyó motívumok nagyon szépek, de az én virtuális kutakodásom mégsem ezekhez, hanem a Sárközbe vezetett. Hova máshova? Ott születtem.

Gyerekként imádtam a sárközi lakodalmak forgatagát, a különböző nemzetek táncosainak felvonulását a falu utcáin. Hihetetlen élmény volt... pláne amikor a húgomat el akarták rabolni a törökök. Soha nem felejtem el, ahogy a turbános férfiak karddal a kezükben körbetáncolták azt az icipici kislányt... kicsit megszeppent szegénykém, de mi is.

Emlékszem, én a felvonuláson mindig a decsi néptánccsoportot vártam a legjobban. Azok a gyönyörűséges ruhák a kikeményített rokolyákkal, a párták és a gyöngysorok... Csodaszép!

A hímzésemhez dr. Apátiné Csapó Anna gyűjteményéből választottam egy motívumot. Anna néni EZEN az oldalon bővebben is mesél a sárközi színeshímzésről.

Jegykendő motívum.
Már többször megfordult a fejemben, hogy benézek a város valószínűleg egyetlen olyan boltjába,  ahol hímzőrámát, horgolótűt és hasonlókat lehet kapni, de eddig valahogy nem bírtam rávenni magam, mert féltem, hogy igazi trollok az eladók, akik még az élettől is elveszik az ember kedvét.

Most viszont erős volt bennem az elhatározás, úgyhogy kicsit félve ugyan, de mégis csak átléptem a küszöböt. És milyen jól tettem! Nem trollokat találtam ott. Mondtam, mi járatban vagyok az eladó hölgy pedig szemmel láthatóan meglepődött egy kicsit - hány korombeli térhet be ide hímzőrámáért?  Kértem hozzá fél méter igencsak borsos árú fehér vászonanyagot is, hogy legyen min gyakorolni. A hölgy aranyos volt, elmagyarázta, hogyan tudom jól belefeszíteni a keretbe az anyagot, merthogy a sikernek ez az egyik kulcsa. Tök jól esett. Mondtam neki, hogy ha jól sikerül az első próbálkozásom, akkor biztosan jövök még máskor is. Ő azt felelte, ne izguljak, mert ha az ember szívvel csinálja, akkor az sikerülni fog.Így legyen, gondoltam.

Első próbálkozásom képekben:

A hímzőrámába belefeszítettem az anyagot és szabad kézzel felrajzoltam a mintát.
Kontúroztam, kitöltöttem. A tulipánok kitöltésével támadt némi gondom.
Sajnos nem tudom, hogyan készül az az öltés, ami az alapmintán látható.
Ezen a képen jól látszik, hogy a szimmetria miatt nem mindenhol a felrajzolt vonalakat követtem.
Így sikerült.
A szélét kézzel beszegtem és a sarkokba is került egy-egy kicsi minta.
Az első próbálkozásom.

3 megjegyzés:

Mammka írta...

A sárközi bútorfestések is csodásak!!!!!Szépséges a hímzésed!

J. írta...

Kedves Mammka! Megtisztelő, hogy olvasod a blogom. A horvátországi megállított pillanataidat nézve olyan érzésem támadt, mintha tényleg ott lennék.
A másik blogodba is benéztem volna, de sajnos az nem sikerült.
A hímzéssel még csak most ismerkedek és van még mit tanulnom. Látom én, hogy az enyém teljesen más lett, mint amiről rajzoltam, de egyelőre örülök magamnak és annak, hogy így sikerült.
A sárközi bútorfestések szerintem is csodálatosak. Nem tudom, láttad-e már a 2011.01.19-i bejegyzésemet. Ezek a sárközi bútorok váraljai bútorfestők remekművei.

Mammka írta...

Örömmel vagyok itt.Nézegetem a szépségeket,jót tesznek a lelkemnek.
Írnál egy emailt a blogemailemre????Biztosan láttam a sárközi bútoros bejegyzésedet,de most újra megnézem.:)

Megjegyzés küldése

 

Design by Amanda @ Blogger Buster